Andropauza

Számos férfi életében elérkezik az idő, amikor sok minden változásnak indul. A test lassan felmondja a harmónikus együttműködést, különböző zavarok jelentkeznek: alvás-, étvágyzavarok, kedélyállapot változások stb. Ilyenkor andropauzával van dolgunk – vagyis a női menopauza megfelelőjével.

Mi az andropauza?

Az andropauzát viropauzának, andropéniának is nevezik, férfi-klimaxnak vagy kapuzárási pániknak. Ez egy lépcsőzetesen fellépő folyamat, amely nemegyszer éveken át tart. Nem érint minden férfit, mégis az andropauzát érzékelő férfiak százaléka az életkor előrehaladtával nő.

Különböző életkorban (40–55 éves korban) kezdődik és lefolyása különböző, a sokféle tényezőtől függően. A csökkent androgén szinttel áll összefüggésben – elsősorban a kisebb tesztoszteron termeléssel, amely a férfitest számos metabolikus tevékenységéért felelős. A férfi nem kap világos jelzést arról, hogy ez már andropauza. Ezen átmeneti életszakasznak nincs egyértelmű jele, ezért a férfiak gyakran bagatellizálják rosszabb közérzetüket és különböző panaszaikat ebben az időszakban.

Az andropauza leggyakoribb tünetei:
  • Izomtömeg-csökkenés / zsírszövet tömegének növekedése (főként a hastájékon),
  • A szervezet általános legyengülése, csökkenő teljesítmény,
  • Csonttömeg csökkenés,
  • Rosszabb önértékelés és az élettel szembeni kisebb elégedettség,
  • Ingerlékenység, mogorvaság, lehangoltság
  • Fájdalmak,
  • Koncentrációs és memóriazavarok,
  • Megnőtt izzadékonyság,
  • Magas vérnyomás,
  • Hajhullás, kopaszodás,
  • Hideggel szembeni túlérzékenység,
  • Prosztata problémák,
  • Csökkenő nemi vágy

Az, hogy az andropauza tünetei fellépnek-e és hogy a férfi érzékelni fogja-e egyáltalán, az sok tényezőtől függ. Fő tényezőnek a genetikai hajlamot tartják, azonban az életvezetési stílusnak, a mozgási aktivitásnak és az étkezési szokásoknak sem kisebb a szerepe.

Az andropauza diagnosztizálásában egyaránt figyelembe veszik a hormonszintet és egy egész sor egyéb – biológiai és pszichofizikai - tényezőt is. Az előzetes felismerés általában az ú.n. Morleya-kérdőív alapján történik („ADAM” kérdőív – Androgen Deficiency in the Aging Male) – andropauza gyanúja áll fenn, ha a kérdések közül legalább háromra „IGEN” a válasz.

A nőknél a menopauza a reprodukciós funkciók leállását jelenti, a férfiaknál viszont az andropauza csupán ezen funkciók gyengülését. Minden egyéb tünet azonban jelentősen csökkentheti az életminőséget. Ezért érdemes orvoshoz fordulni, aki elvégzi a vizsgálatokat és segít a megfelelő terápia kiválasztásában. Ennek következtében pedig eredményesen enyhülnek az idősödés korának panaszai.

Hogyan segíthet önmagának?
  • Ne felejtse el, hogy nagymértékben Öntől függ, hogyan telik el életének eme szakasza. Az andropauza átmeneti állapot és léteznek módok arra, hogy átvészeljük a kellemetlen panaszokat. Menjen el orvoshoz, amikor észreveszi magán az andropauza tüneteit. Ne féljen feltenni kérdéseit – az orvos eloszlatja majd a kételyeket és tanácsot ad, hogyan boldoguljon, valamint kiválasztja az Ön panaszaihoz illő legmegfelelőbb enyhítési formát.
  • Ellenőrizze le prosztatájának állapotát – a korán felfedett prosztata megnagyobbodást könnyebb gyógyítani.
  • Ha vizelettartási gondjai vannak, kérjen tanácsot orvosától – lehet, hogy ez a szervezetében végbemenő komolyabb változások jele. Minél hamarabb reagál, annál hamarabb szabadul meg gondjától. Amíg vizelettartási panaszai vannak, helyezze biztonságba fehérneműjét a Seni Man urológiai betétekkel.
  • Alkalmazzon C-vitaminban és folsavban gazdag, egészséges étrendet. Ez a két összetevő segít megőrizni a nemi hormonok megfelelő szintjét. Ezen felül a megfelelő táplálkozás segít elkerülni a súlynövekedést.
  • Ne feledkezzen meg szervezetének megnőtt Kalcium- és D–vitamin szükségletéről. Ha tápláléka nem bővelkedik ezen összetevőkben, akkor fogyasszon megfelelő táplálék kiegészítőket
  • Növelje fizikai aktivitását – a vizsgálatok kimutatták, hogy még a mérsékelt, de rendszeres fizikai erőfeszítés is jelentősen növeli a vér tesztoszteron szintjét. Ezen felül a gyakorlás a boldogság-hormon termelését is előidézi, tehát Ön nem csak fizikailag, de lelkileg is jobban fogja magát érezni.
  • Menjen el moziba, bowlingzni, tervezzen ismerőseivel közös kiruccanásokat. Az ilyen aktivitás javít a kedélyén és jobb közérzetet kelt.
  • Irányítsa figyelmét Önmagára. Eljött az idő, amikor saját szükségleteire koncentrálhat, újra felfedezheti önmagát és partnernőjét, szenvedélyeire fókuszálhat.
  • Ha dohányzik – talán éppen most sikerül eldobni a ciarettát? Már néhány heti dohánymentes időszak után jelentősen javulni fog a közérzete és mélyebb lélegzethez jut.