Andropauza

Mi az andropauza?

A középkorú férfiaknál tapasztalható fizikai és érzelmi változások időszaka az andropauza. Az andropauzát viropauzának, andropéniának is nevezik, férfi-klimaxnak vagy kapuzárási pániknak. Ez egy lépcsőzetesen felépülő folyamat, amely nemegyszer éveken át tart. Nem érint minden férfit, mégis az andropauzát érzékelő férfiak százaléka az életkor előrehaladtával nő.

Az andropauza 40–55 éves kor táján zajlik, lefolyása eltérő lehet. A csökkent androgén hormonszinttel hozható összefüggésbe, amely a férfitest számos metabolikus funkciójáért felelős. Ezen átmeneti életszakasznak nincs egyértelmű jele.

Az andropauza leggyakoribb tünetei:

- izomtömeg-csökkenés / zsírszövet tömegének növekedése, főként a hastájékon

- a szervezet általános legyengülése, csökkenő teljesítmény

- csonttömeg csökkenése

- gyengébb önértékelés, gyakori elégedetlenség

- ingerlékenység, mogorvaság, lehangoltság

- fájdalmak

- koncentrációs és memóriazavarok

- fokozott izzadékonyság

- magas vérnyomás

- hajhullás, kopaszodás

- hideggel szembeni túlérzékenység

- prosztataproblémák

- csökkenő libidó

A nőknél a menopauza a reprodukciós funkciók leállását jelenti, a férfiaknál viszont az andropauza csupán ezen funkciók gyengülését. Minden egyéb tünet azonban jelentősen csökkentheti az életminőséget. Ezért érdemes orvoshoz fordulni, aki elvégzi a szükséges vizsgálatokat, segít a megfelelő terápia kiválasztásában. Ennek következtében pedig eredményesen enyhülnek a változókori panaszok.

Hogyan enyhíthetők a tünetek? 

- Amikor észreveszi magán az andropauza tüneteit, keresse fel háziorvosát, aki javasolhatja az önnek leginkább megfelelő enyhítő terápiát.

Ha vizelettartási nehézségei vannak, keressen fel egy urológus szakorvost. Válassza a SENI MAN urológia betétet a megbízható védelem érdekében.

- Válasszon C-vitaminban és folsavban gazdag, egészséges étrendet. Ez a két összetevő segít megőrizni a nemi hormonok megfelelő szintjét. Ezen felül a megfelelő táplálkozás segít elkerülni a súlynövekedést.

- Ne feledkezzen meg szervezetének fokozott kalcium és D-vitamin szükségletéről. Ha tápláléka nem bővelkedik ezen összetevőkben, fogyasszon táplálékkiegészítőket.

- Emelje erőnlétét, még a mérsékelt, de rendszeres fizikai aktivitás is jelentősen növeli a vér tesztoszteron szintjét. 

- Ha dohányzik, szokjon le, vagy korlátozza ezt a szokását.